reklama

Dokážete ľudí presvedčiť?

Aj vy ste už rozmýšľali, ako ľudí účinne presvedčiť? A k čomu ste došli? Bolelo to, keď s vami ľudia nesúhlasili? Keď spochybňovali zmysel vášho snaženia? Keď ste im boli na posmech? Toto sú naozaj temné otázky a ani neviem, kam by sme dospeli, keby sme všetko brali supervážne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Jednoducho povedané, keď ste kouč, každý od vás niečo očakáva. Máte na starosti motiváciu zamestnancov, výsledky tímu, stopercentnú dochádzku, dobré medziľudské vzťahy a kvalitne urobenú prácu vašich ľudí. Okrem iného, sekundárne bývate zodpovední za globálne otepľovanie, klesajúcu populáciu tučniakov v Antarktíde i hlad v Afrike. Skrátka a trefne: ste medzi dvoma mlynskými kameňmi – medzi manažmentom a jednoduchým zamestnancom. Každý z nich očakáva, že budete na jeho strane a každý z nich má svoje vlastné ciele. Ako to len skĺbiť? Ako presvedčiť všetkých naokolo? Navyše, kočujete a každý deň ste inde: medzi jednotlivcami, medzi tímami a medzi oddeleniami. Nedajbože by ste mali popracovať na externom projekte.Náplň práce treba definovaťMnoho problémov súvisiacich s prácou s ľuďmi je v tom, že firmy sa nevedia zjednotiť a vymedziť pracovnú náplň manažérov a koučov. Kým je dobre, kým sú výsledky dobré, dobrý je i kouč a dobré sú aj jeho metódy. Keď sa trend zhoršuje, kouč je zlý a aj jeho metódy sa nestretnú s uznaním. Namiesto unáhleného záveru a výmeny kouča býva ale užitočné vymedziť, čo je a čo nie je prácou kouča. Prípadne analyzovať, prečo chyba nastala – to je ešte užitočnejšie.Kouč pracuje s ľuďmi a zároveň s manažmentom. Musí chápať, čo je cieľom / stratégiou firmy a aký výkon / kvalitu práce firma požaduje od zamestnanca. Zároveň musí chápať zamestnanca, Jožka Mrkvičku, ktorý má taký a taký charakter, takú onakú históriu, také a onaké sny / ciele a také a hentaké pracovné návyky. Výstižne povedané, základnou úlohou kouča je docieliť, aby zamestnanci pracovali podľa štandardov firmy a zároveň aby sa kvalita / výkonnosť ich práce zvyšovala. Podnikový kouč sa zaoberá pracovným výkonom zamestnanca a jeho pracovnou motiváciou. Je zodpovedný za dôveru vo vzťahu kouč – pracovník. Úlohou podnikového kouča (performance coaching) však nie je byť psychoanalytikom ani psychoterapeutom. Nezaoberá sa hlbokými osobnými problémami a nie je ani policajtom, ktorý hromží a vyvodzuje disciplinárne opatrenia, keď ho ľudia nepočúvajú. Na to predsa existujú manažéri. Kouč má na starosti iba prirodzený tlak a vzbudzovanie pocitu zodpovednosti.Cukor alebo bič?Poznám okolo dvadsať koučov a neraz diskutujeme, čo a ako platí na jednotlivých Jožkov Mrkvičkov. Kouči sú rôzni: tvrdí a neúprosní – prikazujú, zakazujú, vyžadujú, naliehajú alebo jemnejší: kladú otázky, podporujú, vysvetľujú, nabádajú a pokúšajú sa pochopiť. A ešte sú takí, čo majú ľudí radi a takí, čo sú neosobní. Pre ktorého kouča by ste sa rozhodli? Ktorý by bol príjemnejší? Motivoval by cukor, bič alebo kombinácia?Aby som nestaval iba na vlastných názoroch, pomôžem si: Alan Barker v knihe Improve Your Communication Skills (2006) hovorí – Štýl riadenia „prikáž a kontroluj“ už nie je až tak v kurze, ako býval. Podniky teraz využívajú tzv. „matrix management“, ktorého základom je komunikácia. V roku 2003 sa American Management Association pýtala svojich členov, aké vlastnosti by mal mať úspešný vedúci pracovník. Na prvom mieste sa umiestnili KOMUNIKAČNÉ SCHOPNOSTI (84 %), na druhom SCHOPNOSŤ MOTIVOVAŤ DRUHÝCH (56 %), na treťom SCHOPNOSŤ BUDOVAŤ TÍM (46 %). Všetky tri schopnosti úplne závisia od schopnosti a kvality komunikácie. Navyše, 60 % vedúcich pracovníkov vo výskume uviedlo, že ich hlavným problémo je to, že majú nedostatok spolupráce s ostatnými. Čo vám z toho vychádza? Mne to, že lepšie byť príjemným, ale pevným koučom ako koučom, ktorý kričí, ale nemá dlhodobú účinnosť.Paradízo verzus Galeje Koučing sa ako prístup k ľuďom prehrýzol do veľkých aj malých firiem. Dokonca aj fyzické osoby si najímajú koučov, aby im pomohli riešiť problémy. Koučing vo firmách a koučing s obyčajnými ľuďmi sa však drasticky líši. Obyčajní ľudia na Západe, ale čoraz viac aj na Slovensku, koučing vyhľadávajú, aktívne spolupracujú, sú motivovaní a, navyše, koučovi za jeho služby platia, pretože POTREBUJÚ vyriešiť svoje problémy. Ľudia vo firmách majú kouča predplateného, nanúteného od manažmentu, koučing je povinný. Preto aj prístup ľudí z firiem je taký, že „to musí byť“. To môže sťažovať prácu kouča a nútiť ho vyberať si medzi „cukrom“ a „bičom“. Primárne však toto nie je jeho práca, pretože prirodzený koučing vychádza z vôle a objednávky klienta.

Ivan Tjutčev

Ivan Tjutčev

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Väčšinou sa teším zo života a som rád, ak sa mi, podľa možností, darí pochopiť iných ľudí :). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu