reklama

Jabĺčko, mobil, cigaretka, kto kritizuje, ten je štetka

Je chladné, ale neskoré bratislavské ráno niekedy v októbri. Idem. Studený vietor ma príjemne šteklí po líci, hoci jeho prenikanie cítim až v kostiach. V pracovný deň, celkom obyčajne, kráčam do roboty po Vajnorskej. Nie je toho až tak veľa, na čo sa dá pri náhlivom maršírovaní touto tepnou myslieť a nie je toho až tak veľa, čo sa dá pri náhlivom maršírovaní touto tepnou robiť. Taká celkom správna vec je napríklad dávať si pozor pri prechádzaní cesty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Vidím staručkú ženu. Nie, skôr staručkú starenku. Kráča po chodníku a mne sa zdá, že čochvíľa jej kroky povedú cez cestu – pravdaže – cez prechod. Nie je až tak veľa stareniek, čo svedomite využívajú zebry, ale táto je výnimkou. Pohľad doľava, pohľad doprava – to len pre istotu – zomknutie tašky v žilnatej pästičke a krok v pred. A už je na prechode. Ešte dva kroky. A ešte krok. A zrazu... Hluk motora a škripot bŕzd! Z bočnej ulice neďaleko prechodu vyráža čierne BMW. Mňa by možno napadlo uhnúť, uskočiť... Svedomitá starenka však nemá moje reflexy a plná prekvapenia, zostáva stáť. Iba sa silno mykne, akoby zavial strašný uragán. Auto zakvičí, prudko sa trhá a zastavuje. Nadhodí sa, klesne a chvíľu vyzerá ako lietadlo, čo už-už opustí runway. Starenka, chodec číslo jedna, chodec číslo dva, unavená mamička s dieťaťom a ja. Všetci zízame na veľké čierne BMW a všetci čakáme, či sa zmení na lietadlo a či opustí runway. Niekto za mnou zašepká: „Pozor!“ Nie je to výkrik, iba šepot.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lietadlo sa nekoná. Pozorujem. Pozorujeme. Vodičova grimasa vypovedá o strachu. A silnom hneve. Ľavá ruka zviera obhryzené jablko, pravá stíska mobil v strede esemesky. Z popolníka stúpa dym zle zahaseného špaku. Jablko padá na zem. Vodičovi nevidno do očí, kým si nezdvihne slnečné okuliare. To, čo bolo v jeho krvnom obehu, sa zrejme z krvného obehu náhle vytratilo. Výdych. Vodičova hlava vykúka von. Hlavy ostatných vodičov za jablkožrútom začínajú vykúkať von. „Čo nevidíš?!?!?!“ Taký ziapot počujem prvýkrát v živote. Potom sykot: „Štetka stará...“ Noha na plyn, vrkot motora a veľké čierne BMW sa stráca v diaľke. Autá nás nechávajú prejsť cez cestu a pokračujú v jazde. Rozmýšľam. A potom sa hrabem v internete...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechcem pôsobiť tragicky.

Na Slovensku sa v roku 2004 stalo 61 233 dopravných nehôd. 603 osôb bolo usmrtených, ťažko zranených osôb bolo 2 157 a ľahko zranených 9 033. Len s hmotnou škodou sa zaobišlo „iba“ 49 440 nehôd. Najväčší počet dopravných nehôd bol zaznamenaný v Bratislavskom kraji – 13 914, v Žilinskom kraji – 8 155 a v Košickom kraji – 7 845. Najviac usmrtených osôb pri dopravných nehodách bolo v rámci krajov v Nitrianskom a Žilinskom kraji – po 87 osôb, v Prešovskom kraji – 81 osôb, v Banskobystrickom kraji – 77 osôb a v Košickom kraji – 75 osôb. K nárastu v počte usmrtených osôb došlo najmä na území Bratislavského kraja (+34 osôb), Nitrianskeho kraja (+10 osôb) a Trenčianskeho kraja (+7 osôb). Ukazovateľ nebezpečenstva smrti pri dopravnej nehode v rámci Slovenskej republiky je 102 – v priemere pri každej stodruhej dopravnej nehode vyhasne život. Najnepriaznivejšia situácia z tohto hľadiska je v Nitrianskom krajin, kde tento ukazovateľ má hodnotu 68.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodiči motorových vozidiel zavinili v rámci Slovenskej republiky celkom 54 192, čo predstavuje približne 89 % z celkového počtu dopravných nehôd. V SR v roku 2004 oproti roku 2003 došlo k nárastu počtu dopravných nehôd zavinených vodičmi o 734. Čo sa týka následkov dopravných nehôd v roku 2004 oproti roku 2003, došlo k poklesu v počte usmrtených osôb o 13, v počte ťažko zranených o 11 a v počte ľahko zranených o 94 osôb.

Medzi najčastejšie príčiny vzniku dopravných nehôd zavinenej vodičom patria:

Nesprávny spôsob jazdy. 19 401 nehôd a 59 mŕtvych.

Porušenie základných povinností. 17 319 nehôd a 120 mŕtvych.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neprimeraná rýchlosť jazdy. 10 099 nehôd a 216 mŕtvych.

Nedanie prednosti v jazde. 6010 nehôd a 71 mŕtvych.

Nesprávne predchádzanie. 1 287 nehôd a 39 mŕtvych.

Technická závada. 76 nehôd a 1 mŕtvy.

Pod vplyvom alkoholu zavinili vodiči v roku 2004 celkom 2 425 dopravných nehôd, čo predstavuje nárast o 67 nehôd v porovnaní s rokom 2003. V priemere pri každej 22. dopravnej nehode bolo vodičovi – vinníkovi preukázané použitie alkoholických nápojov pred alebo počas jazdy. Podľa druhu nehody, najviac dopravných nehôd zavinených vodičmi motorových vozidiel vzniklo v dôsledku zrážky s iným jazdiacim vozidlom (30 226), zrážky so zaparkovaným vozidlom (9 457) a zrážky s pevnou prekážkou (9 533 nehôd).

Z celkového počtu dopravných nehôd bolo 2 362 s účasťou chodcov, čo je 3,86 % z celkového počtu nehôd. Chodci zavinili celkom 1 094 dopravných nehôd, čo predstavuje 46 % z celkového počtu dopravných nehôd s účasťou chodcov. Na prechode pre chodcov sa stalo 482 dopravných nehôd z počtu 2 362 nehôd s účasťou chodcov. Hlavnú príčinu nehodovosti u chodcov v roku 2004 predstavoval alkohol.

Ako aj v predošlých rokoch, aj v roku 2004 sa nehody kumulovali v obciach, kde vzniklo 72 % z celkového počtu nehôd, avšak počet mŕtvych je podstatne menší ako pri nehodách vzniknutých mimo obcí. V obci došlo v priemere pri každej 164. nehode k usmrteniu, zatiaľ čo mimo obec v priemere pri každej 51. dopravnej nehode. Najviac dopravných nehôd sa stáva v piatok, najmenej v sobotu a nedeľu a v ostatné dni sa v priemere stáva približne rovnaký počet dopravných nehôd. Tieto numberické údaje a štatistiky sú prevzaté z http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=becep/Analyza_2004.rtf&lang=sk.

Má tento text pointu? Má. Prvou a povrchnou pointou je komickosť príbehu „staručkej starenky“, ktorá môže vyvolať úsmev a začudovanie nad počínaním šoféra – Cézara. Druhou pointou je to, že iba 76 nehôd a jedna obeť vznikli na základe neuspokojivého technického stavu vozidla. Za ďalších 99 % nehôd si môžeme my sami prevažne naším počínaním, a to už nie je komické. Podľa štatistiky sa zdá, že jestvujú intenzívne paranormálne javy brániace nám, šoférom a chodcom, v korektnej cestnej premávke. Rýchly životný štýl. Málo času. Biznis rokovania po telefóne v aute. Nervozita ako dennodenná filozofia. Viac peňazí za kratšiu dobu. Dvadsať vecí naraz. Nezvládnutie života a alkohol. Sebapreceňovanie. Ľahostajnosť. Kancelária na kolesách. A sme doma.

Ivan Tjutčev

Ivan Tjutčev

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Väčšinou sa teším zo života a som rád, ak sa mi, podľa možností, darí pochopiť iných ľudí :). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu