reklama

Potrebujeme, aby nás mali radi?

Veľmi často som si kládol otázku, či ma ľudia majú radi. A či ma majú radi aj ako kolegu. Je to vôbec dôležité, aby vás ľudia mali radi? Predsa len, firemný kouč nemá vždy najlepšiu povesť, pretože musí zamestnancom pripomínať aj to, čo sú ich povinnosti. A to nie každý rád počuje, oveľa radšej sa bavíme o zvyšovaní platu, vyšších gastráčoch, ako odísť skôr z práce a o tom, aký je šéf hlupák. Niektorí mi dávali rady – „Ale kašli na to!“ alebo „Čo máš vlastne z toho, že si milý?“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Určite si spomínate, ako vám mamka kládla na srdce: “Alenka, daj si predsa ten sveter, vonku je veľká zima!!!” Alebo: „Peter, a nie že dopadneš ako minule! Len dve pivá, zajtra ideš školy!!!“ Aké reakcie to u vás vyvolalo? Rodičia to niekedy preháňajú, však? Ako ste sa cítili, keď došiel najväčší buzerátor – šéf – a povedal: „Vážení, končí sa mesiac, máme uzávierku a ja očakávam, že nikto z vás si nezažiada dovolenku.“ Alebo: „Do zajtra to jednoducho musíte stihnúť“. Chvalabohu, firemný kouč nemusí byť v takejto pozícii, keď nechce. A vlastne ani nesmie byť, pretože ak by bol, už by to nebol kouč. Kouč nie je ani váš manažér, ani váš nadriadený – hoci priznajme si – kouči by niekedy veľmi radi rozkazovali ako manažéri . Kouč je iba partner, ktorý vás v dobrom úmysle sprevádza. Nedáva hotové riešenie, ale podnetnými otázkami vás k nemu privedie. Niekedy dáva tipy, rady a díva sa na vás ako nezávislá, neovplyvnená strana a môže byť aj osobnou bútľavou vŕbou. Často pomôže tam, kde neviete nič alebo len čosi. Často ani kouč nepozná riešenie, ale spoločnou konverzáciou k nejakému dobrému dospejete.Spríjemniť prácu je kľúčovéÁno. Je to dôležité, aby vás ľudia mali radi ako človeka aj ako spolupracovníka. Je to síce len môj osobný názor, ale prax mi potvrdzuje, že dobrý. Ak vás teda majú radi, tak preto, že ste príjemní, féroví a výsledkom je ľahšia spolupráca. Férovosť je to, že sa zameriavate na dôležité veci a nehľadáte spôsoby, ako klienta nachytať. Potom je atmosféra uvoľnená. Potom sú aj ľudia prístupní - hovoria, diskutujú, kladú otázky a zaujímajú sa. Napredujú ľahšie ako pod direktívnym vedením. Vtedy vzťah môžete posunúť do novej, osobnejšej roviny. Aké máš koníčky? Čo robíš tento víkend? Je doma všetko okay? Aj keď ľudia neurobia vždy a všetko, čo si želám, aspoň sa dozvedia nové informácie / pohľady a v práci či v živote sa posunú o kúsok dopredu. A vtedy sa oplatí privrieť očko. Pravdaže, jestvujú aj extrémne prípady, ktoré zámerne odporujú, skúšajú, kam až môžu zájsť a kradnú vám čas aj energiu. Keďže firemný kouč je len človek a má len jedno zdravie, takéto prípady (bez váhania) prenecháva priamemu nadriadenému zamestnanca, ktorý je zodpovedný za pracovnú disciplínu. Toto sú však extrémy, ktoré sa mi stali iba veľmi zriedka. Ako ale dosiahnuť, aby vás mali radi? Základom je pohovodosť a príjemnosť. Netreba sa brať príliš vážne. Iný recept dať neviem, ale viem, čo spoluprácu uľahčuje.Ruky preč! Alebo nie?!Najčastejšie s ľuďmi pracujem metódami Hands OFF a Hands ON. Hands OFF znamená, že celé sedenie je v rukách môjho klienta. Ja iba udržiavam tému, dávam otázky, počúvam a snažím sa maximálne čítať medzi riadkami. Klient sám vedie stretnutie, úvahou prichádza na to, čo a ako robí, čo by mohol robiť inak / lepšie a konkrétne ako. Toto sedenie má charakter diskusie a zdieľania názorov. Hands ON znamená, že sedenie je v rukách kouča. Kouč udáva jasný smer a akoby „drží prednášku“ a klientovi podáva informácie formou prezentácie, vysvetľovania alebo tréningu. Také sedenie robím vtedy, keď má klient veľmi málo alebo žiadne informácie o špecifickej téme a otázkami by som ho iba veľmi dlho trápil, kým by prišiel na to, ako sa veci majú. V praxi sa najčastejšie vyskytuje kombinácia Hands OFF a Hands ON. Jestvujú aj extrémy, kde kouč uplatňuje iba Hands ON. Je to najmä vtedy, keď do firmy pride nováčik a treba mu pomôcť dostať jeho znalosti a schopnosti na požadovanú úroveň. Iným jasným prípadom Hands ON je človek, ktorého výkon sa výrazne zhoršil a hrozia mu disciplinárne opatrenia až výpoveď. Jeho úlohou je rozhodnúť sa, či chce zostať a zabrať alebo nadobro odíde z firmy. Keď sa to tak vezme, Hands ON v podstate nie je ani klasickým koučingom. Je to inštruktáž.Čo ma ešte mimoriadne teší, je, že chalani a baby majú sedenia radi, lebo počas nich sa nemusia venovať bežnej práci :).

Ivan Tjutčev

Ivan Tjutčev

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Väčšinou sa teším zo života a som rád, ak sa mi, podľa možností, darí pochopiť iných ľudí :). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu